
Iris Cucaro
DOCENTEN✓ Magisch
✓ Ruimte
✓ Creatieve proces
✓ Structureel
“Als Projectleider Cultuureducatie begeleid ik scholen bij de ontwikkeling van hun cultuurbeleid. Ik onderstreep het belang van een rijke aanwezigheid van kunst in de school en de stimulans van verbeeldingskracht bij het kind. Ik gun ze vele magische ervaringen! Belangrijk vind ik om creativiteit de ruimte te geven. Dat betekent voor de leerkracht soms het loslaten van bestaande structuren en meer aandacht geven aan het creatieve proces, waarbij het kind centraal staat en niet het werkje dat aan de muur moet komen te hangen.
Als theaterdocent en regisseur geniet ik van de kinderen die ik zie groeien tijdens mijn lessen. De ontwikkeling in lef, creativiteit, inventiviteit en zelfvertrouwen is, naast het vaardig worden in techniek, het mooiste wat er kan gebeuren. Welke kleuter wil nou niet dansen, toneelspelen of tekenen? Omdat ze gaandeweg de techniek en vaardigheden missen om het op 'niveau' te blijven uitvoeren krijgen kinderen steeds minder zelfvertrouwen. 'Ik ben niet creatief' is een veelgehoorde en vooral vreemde
uitspraak voor een kind! Ik ben idealistisch en geloof echt dat creativiteit te trainen is. Daarom pleit ik voor structurele kunstlessen de hele basis en middelbare schoolperiode door. De digitalisering zal alleen maar verder groeien en kennis kan makkelijk van internet worden geplukt. Daarom zal het creatief vermogen steeds belangrijker worden!
Naast projectleider ben ik ook werkzaam als trainer (visie en theater) o.a. binnen de regeling deskundigheidsbevordering.”
Contact: iriscucaro@amphion.nl
“Art only begins where Imitation ends” - Oscar Wilde
Contact
Wil je meer informatie of een lesaanvraag indienen? Neem contact op met ons Educatieteam.
Stuur een bericht