Het lijkt er op dat u deze website in privé-modus bekijkt. Hierdoor kunnen bepaalde functionaliteiten niet juist werken. Om te kunnen boeken bezoekt u de website in de normale modus.
Je bent hier: DOCENTEN

Iris Cucaro

Projectleider Cultuureducatie Scholen

✓ Magisch ✓ Ruimte ✓ Creatieve proces ✓ Structureel “Als Projectleider Cultuureducatie begeleid ik scholen bij de ontwikkeling van hun cultuurbeleid. Ik onderstreep het belang van een rijke aanwezigheid van kunst in de school en de stimulans van verbeeldingskracht bij het kind. Ik gun ze vele magische ervaringen! Belangrijk vind ik om creativiteit de ruimte te geven. Dat betekent voor de leerkracht soms het loslaten van bestaande structuren en meer aandacht geven aan het creatieve proces, waarbij het kind centraal staat en niet het werkje dat aan de muur moet komen te hangen. Als theaterdocent en regisseur geniet ik van de kinderen die ik zie groeien tijdens mijn lessen. De ontwikkeling in lef, creativiteit, inventiviteit en zelfvertrouwen is, naast het vaardig worden in techniek, het mooiste wat er kan gebeuren. Welke kleuter wil nou niet dansen, toneelspelen of tekenen? Omdat ze gaandeweg de techniek en vaardigheden missen om het op 'niveau' te blijven uitvoeren krijgen kinderen steeds minder zelfvertrouwen. 'Ik ben niet creatief' is een veelgehoorde en vooral vreemde uitspraak voor een kind! Ik ben idealistisch en geloof echt dat creativiteit te trainen is. Daarom pleit ik voor structurele kunstlessen de hele basis en middelbare schoolperiode door. De digitalisering zal alleen maar verder groeien en kennis kan makkelijk van internet worden geplukt. Daarom zal het creatief vermogen steeds belangrijker worden!  Naast projectleider ben ik ook werkzaam als trainer (visie en theater) o.a. binnen de regeling deskundigheidsbevordering.” Contact: iriscucaro@amphion.nl “Art only begins where Imitation ends” - Oscar Wilde

Meer informatie

Martine Haitjema-Bauhuis

Programmaleider Cultuureducatie Scholen

✓ Open vizier ✓ Positief ✓ Kracht ✓ Samen verantwoordelijk “Zoals ieder mens ben ik gevormd door mijn ouders. Mijn vader mocht tot zijn 12e naar school. Cultuureducatie voor hem? Dat zat er niet in, rekenen en taal heeft hij amper meegekregen. En toch, toen duidelijk werd dat zijn enige dochter haar beroep wilde maken van de kunsten was hij op zijn geheel eigen wijze een grote steun. Zonder oordeel, met open vizier en vanuit positiviteit. Vaak werd hem gevraagd, wil je dit wel voor je dochter? “Zolang ze haar best doet en gelukkig is”, zei hij dan op zijn Twents. Die ruimte en daarmee de mogelijkheden die ik heb gekregen om een weg te bewandelen die mij heeft gemaakt tot wie ik nu ben, dat gun ik ieder kind. Ik ken de kracht van de kunsten. Hoe het kan resoneren met je diepste ik. Hoe iets totaal onlogisch ineens op zijn plek valt. Hoe je door de kunsten ontroerd raakt en je op geheel eigen wijze leert uiten. Is het altijd makkelijk? Nee. Is kunst altijd mooi of leuk? Nee. Maar is dat een voorwaarde? En wat maakt iets dan mooi of leuk? Iedere dag zet ik me in om cultuureducatie voor ieder kind en iedere jongere toegankelijk te maken. Waar je wiegje ook staat, cultuureducatie is een recht en in mijn ogen een basisbehoefte. En als maatschappij, dus met elkaar, zijn we hiervoor verantwoordelijk. Voor onze kinderen en de generaties daarna, voor hun toekomst.” Contact: martinehaitjema@amphion.nl “Tell me and I forget. Teach me and I might remember. Involve me and I learn” - Benjamin Franklin

Meer informatie

Djovrie Krüs

Beeldend

✓ Creatief proces ✓ Persoonlijke kracht ✓ Samenwerken ✓ Aanzetten “Creatieve lessen kunnen ertoe bijdragen dat kinderen inzicht verwerven in hun eigen creatieve vermogen. Mijn doel is daarbij dat kinderen dit vermogen bewuster aanwenden en een creatief proces leren bij te sturen om deze vervolgens, naar eigen inzicht, tot een goed einde te brengen. Vanuit deze visie coach ik leerkrachten om op een procesgerichte manier deze creatieve lessen te ontwikkelen en te geven. Hierbij is mijn uitgangspunt dat de vakbekwaamheid en persoonlijke kracht van desbetreffende leerkracht als sterke basis dient waar we vervolgens op voortborduren. Hoe deze samenwerking eruitziet, bepaal ik bij voorkeur samen met de leerkracht. Hierbij ga ik er vanuit dat iedere leerkracht specifieke eigenschappen en werkwijzen heeft ontwikkeld waar ikzelf ook weer van leer. Het aanzetten van processen, het inspireren, onderzoeken, experimenteren (met vorm en materialen), het ontwikkelen van passende lessen, kinderen laten kijken naar hun eigen werk (ook tijdens het maakproces), het bespreken en presenteren van gemaakt werk en het stellen van haalbare doelen zijn elementen die bij mijn coaching aan bod kunnen komen. Daarbij geef ik handvatten om creatieve lessen procesgericht en inhoudelijker te maken. Kunst is volgens mij 'gestalte geven aan je verbeelding'. Hoe we dat vervolgens kunnen doen is een zoektocht." "Kunst is gestalte geven aan de verbeelding" Djovrie is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.

Meer informatie

Miranda Loff

Projectleider Cultuureducatie Scholen

✓ Gevoel uiten ✓ Passie ✓ De weg ernaartoe ✓ Ontwikkeling “Ik heb het geluk gehad dat ik als kind rijkelijk in contact ben gekomen met kunst. Kunst maken en kunst beleven. Met een kunstschilder als moeder en een musicus als vader kon ik flink uitproberen waar ik mijn gevoel het beste in kwijt kon en dat werd muziek. Als kind kon ik mijn gevoel uiten via mijn instrument, hoe mooi is dat. Dat gun je toch ieder kind? Wat je soms in woorden niet kunt vatten, kun je wel laten zien of horen door middel van kunst. Uit passie ben ik het vak van muziekdocent ingerold en heb ik gezien wat muziek kan doen met kinderen. Met stille kinderen, met drukke kinderen, met kinderen in alle soorten en maten. Muziekonderwijs draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken. Muziek maken is ook een sociaal gebeuren, omdat je het vaak met elkaar doet. En dat geldt niet alleen voor muziek, maar voor alle kunstdisciplines! Als projectleider cultuureducatie kijk ik samen met scholen op welke manier we ieder kind in aanraking kunnen laten komen met kunst en cultuur. Door ervaren en beleven, maar ook door het verrijken van het culturele klimaat rondom het kind en in de school. Want we gunnen kinderen hun creativiteit, niet het eindresultaat, maar de weg ernaartoe.” Contact: mirandaloff@amphion.nl “When words leave off, music begins" - Heinrich Heine

Meer informatie
Maatschappelijke STER-partners: Rabobank Alpina Group Flexfamily
Maatschappelijke partners: Facility Groep Nederland Zorggroep Achterhoek Confirm Accountants