
Ingrid van Aert
Beeldend kunstenaar en aanzetter✓ Verwondering ✓ Patronen ✓ Betekenis ✓ Nieuwsgierig “Ik vind het fijn om mezelf te kunnen verwonderen over de wereld. Ik zet de verwondering ook graag aan bij mensen. Ik geef ze opdrachten waardoor de vertrouwde werkelijkheid even op losse schroeven komt te staan. Ik probeer mensen los te weken van hun vaste denk- en kijkpatronen en ze zo te verrassen met de verandering die dan kan ontstaan. Ik vind het belangrijk dat we leerlingen leren om open te staan voor andere betekenissen en perspectieven, dat ze kennis maken met verschillende kunstvormen en dat ze nieuwsgierig blijven. Met cultuureducatie werk je aan alle vaardigheden die nodig zijn om mens te kunnen zijn in deze complexe wereld.” “Mooie dingen worden niet gemaakt, die ontstaan” – Ad de Visser Ingrid is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Berna Bonekamp
Kunstenaar en docent beeldend✓ Ruimte ✓ Ontdekken ✓ Actualiteit ✓ Samenwerken “Samen met de leerlingen en de leerkracht creëer ik een gekaderde ruimte waarbinnen we zien, ontdekken en ervaringen tot uiting brengen en zichtbaar maken. Een ruimte waarin we ons ontwikkelen. We haken aan bij de actualiteit en wat zich afspeelt in de leefomgeving van de leerling. Denk daarbij aan thema's als duurzaamheid, natuur, cultuur, diversiteit en erfgoed. We werken samen, gaan in gesprek over mogelijkheden, we durven out of the box te denken en ideeën uit te spreken. We geven elkaar de ruimte en komen tot een compromis. En dit brengen we tot uitvoering. Vreemd of vertrouwd, groots of klein, out of the box of in the box.” "Alleen kunst biedt ons de mogelijkheid iets te zeggen dat wij niet weten" - Gabriel Laub Berna is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Sofie Cornelissen
Theaterdocent, trainer en educatieontwikkelaar✓ Ontwapenend ✓ Humor ✓ Boeken ✓ Moed “Mijn theaterlessen zijn energiek, ontwapenend, vol humor en verbeelding. Ik creëer een veilige speelruimte om alles wat 'onder water' leeft, naar boven te laten drijven. Daarmee komt een rijkdom aan creatieve ideeën en vaardigheden aan het licht en leer ik leerlingen alle eigenschappen als een kracht te gebruiken om theater mee te maken. Mijn theaterlessen zijn zeer geschikt om een groepsdynamiek te versterken of juist te doorbreken. De leerkracht en klasgenoten leren elkaar op een andere manier kennen en zien gedrag dat je normaal niet ziet. Meestal is dat positief en vergroot dat het zelfvertrouwen. Door nieuwsgierig en onderzoekend naar jezelf en anderen te leren kijken ontdek je nieuw perspectief op hoe je je in de wereld beweegt, wat je voelt, vindt en beleeft.” “Het gaat vaak helemaal niet om het goede antwoord, maar om het stellen van de juiste vraag” Sofie is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Iris Cucaro
Projectleider Cultuureducatie Scholen✓ Magisch ✓ Ruimte ✓ Creatieve proces ✓ Structureel “Als Projectleider Cultuureducatie begeleid ik scholen bij de ontwikkeling van hun cultuurbeleid. Ik onderstreep het belang van een rijke aanwezigheid van kunst in de school en de stimulans van verbeeldingskracht bij het kind. Ik gun ze vele magische ervaringen! Belangrijk vind ik om creativiteit de ruimte te geven. Dat betekent voor de leerkracht soms het loslaten van bestaande structuren en meer aandacht geven aan het creatieve proces, waarbij het kind centraal staat en niet het werkje dat aan de muur moet komen te hangen. Als theaterdocent en regisseur geniet ik van de kinderen die ik zie groeien tijdens mijn lessen. De ontwikkeling in lef, creativiteit, inventiviteit en zelfvertrouwen is, naast het vaardig worden in techniek, het mooiste wat er kan gebeuren. Welke kleuter wil nou niet dansen, toneelspelen of tekenen? Omdat ze gaandeweg de techniek en vaardigheden missen om het op 'niveau' te blijven uitvoeren krijgen kinderen steeds minder zelfvertrouwen. 'Ik ben niet creatief' is een veelgehoorde en vooral vreemde uitspraak voor een kind! Ik ben idealistisch en geloof echt dat creativiteit te trainen is. Daarom pleit ik voor structurele kunstlessen de hele basis en middelbare schoolperiode door. De digitalisering zal alleen maar verder groeien en kennis kan makkelijk van internet worden geplukt. Daarom zal het creatief vermogen steeds belangrijker worden! Naast projectleider ben ik ook werkzaam als trainer (visie en theater) o.a. binnen de regeling deskundigheidsbevordering.” Contact: iriscucaro@amphion.nl “Art only begins where Imitation ends” - Oscar Wilde
Meer informatie
Léon-Marie Dekker
Beeldend kunstenaar, multidisciplinair✓ Gamechanger ✓ Praktische vaardigheid ✓ Nieuwsgierig ✓ Improviseren “Flexibiliteit, omdenken, improviseren maar bovenal nieuwsgierig naar de ander, dat kenmerkt mij. Dat vormt mij als kunstenaar, maar ook als kunstdocent. Al ruim 30 jaar ben ik beeldend kunstenaar en sinds 2005 maatschappelijk en cultureel betrokken bij deze regio. En door mijn ervaring ben ik overtuigd van de meerwaarde die cultuureducatie en daarmee creativiteit brengt in het onderwijs. Cultuureducatie draagt bij aan creatieve denkprocessen en aan praktische vaardigheden. Ze is net zo essentieel als cognitieve vakken en sport. Ik werk graag op maat waarbij de vraag van de school centraal staat. Ik zoek naar de verbinding tussen deze vraag en wat ik te bieden heb. Zo ontstaat er iets dat aansluit op de dagelijkse lespraktijk waardoor het beter wordt geborgd.” “Creativiteit is een echte gamechanger in het onderwijs” Léon is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Heike Engel
Beeldend✓ Fotografie ✓ Ongebruikelijke materialen ✓ Open hart ✓ Humor “Als beeldend kunstenares, fotografe en docent werk ik zowel twee- als driedimensionaal. Hiervoor gebruik ik vaak collagetechniek en mixed media. Het triggeren van intrinsieke motivatie vind ik een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast vind ik het belangrijk kinderen samen te laten werken. Daarbij let ik erop dat iedereen op zijn niveau mee kan doen. Zelfvertrouwen geven en versterken, ontdekken, verwonderen, groeien op persoonlijk en creatief vlak, leren door ervaren, spelen en genieten van wat er ontstaat zijn daarin belangrijke aspecten. Met open hart en zonder oordeel kijken naar dat wat er voor je ligt en wat er ontstaat. Door te luisteren, observeren, inleven en een flinke dosis humor ontstaan er verrassende verbindingen en gave projecten waar kind, leerkracht en ik veel voldoening uit halen.” "Creativity is the true capital of human beings" - Joseph Beuys Heike is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Martine Haitjema-Bauhuis
Programmaleider Cultuureducatie Scholen✓ Open vizier ✓ Positief ✓ Kracht ✓ Samen verantwoordelijk “Zoals ieder mens ben ik gevormd door mijn ouders. Mijn vader mocht tot zijn 12e naar school. Cultuureducatie voor hem? Dat zat er niet in, rekenen en taal heeft hij amper meegekregen. En toch, toen duidelijk werd dat zijn enige dochter haar beroep wilde maken van de kunsten was hij op zijn geheel eigen wijze een grote steun. Zonder oordeel, met open vizier en vanuit positiviteit. Vaak werd hem gevraagd, wil je dit wel voor je dochter? “Zolang ze haar best doet en gelukkig is”, zei hij dan op zijn Twents. Die ruimte en daarmee de mogelijkheden die ik heb gekregen om een weg te bewandelen die mij heeft gemaakt tot wie ik nu ben, dat gun ik ieder kind. Ik ken de kracht van de kunsten. Hoe het kan resoneren met je diepste ik. Hoe iets totaal onlogisch ineens op zijn plek valt. Hoe je door de kunsten ontroerd raakt en je op geheel eigen wijze leert uiten. Is het altijd makkelijk? Nee. Is kunst altijd mooi of leuk? Nee. Maar is dat een voorwaarde? En wat maakt iets dan mooi of leuk? Iedere dag zet ik me in om cultuureducatie voor ieder kind en iedere jongere toegankelijk te maken. Waar je wiegje ook staat, cultuureducatie is een recht en in mijn ogen een basisbehoefte. En als maatschappij, dus met elkaar, zijn we hiervoor verantwoordelijk. Voor onze kinderen en de generaties daarna, voor hun toekomst.” Contact: martinehaitjema@amphion.nl “Tell me and I forget. Teach me and I might remember. Involve me and I learn” - Benjamin Franklin
Meer informatie
Eliëtte van der Heijden
Dansdocent en choreograaf✓ Abstracte dansvormen ✓ Expressief ✓ Magisch “De combinatie van kinderen, muziek en de juiste dansopdrachten brengt verwondering, verrassing en vreugde. Ik laat kinderen zien en ervaren dat dans meer is dan alleen het maken van een pasje. Het ontdekken van de eigen fysieke mogelijkheden en de expressieve vormgeving daarvan brengt kinderen dichterbij zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen. Dansen met elkaar heeft iets magisch. Belangrijk in mijn lessen zijn plezier, het ontwikkelen van creativiteit en kinderen in hun kracht zetten.“ “Dans is de taal dat elk kind verstaat. Iedereen hoort erbij” Eliëtte is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Hedwig Koers
Fysiek en beeldend theater✓ Onderzoek ✓ Unzieke scènes en personages ✓ Lichaamsbewustzijn ✓ Medemaker “Met mijn achtergrond in mime en kunsteducatie begeleid ik de deelnemers van mijn workshops graag in het ontdekken van de artistieke en creatieve manier van denken. In mijn praktijk is de leerling altijd medemaker en leren we samen hoe de wereld in elkaar zit. Vanuit onderzoek in beweging, beeldende materialen en muziek leren we onze mogelijkheden kennen en maken we samen unieke scènes, performances en personages. Of ik nu een workshop geef in acrobatiek of stage fight, of deelnemers meeneem in een experiment van visuele poëzie; leren en ontwikkelen door middel van kunst en helemaal kunnen opgaan in het moment staan altijd centraal.” “Als ik mezelf vergeet ben ik het beste te zien” Hedwig is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Djovrie Krüs
Beeldend✓ Creatief proces ✓ Persoonlijke kracht ✓ Samenwerken ✓ Aanzetten “Creatieve lessen kunnen ertoe bijdragen dat kinderen inzicht verwerven in hun eigen creatieve vermogen. Mijn doel is daarbij dat kinderen dit vermogen bewuster aanwenden en een creatief proces leren bij te sturen om deze vervolgens, naar eigen inzicht, tot een goed einde te brengen. Vanuit deze visie coach ik leerkrachten om op een procesgerichte manier deze creatieve lessen te ontwikkelen en te geven. Hierbij is mijn uitgangspunt dat de vakbekwaamheid en persoonlijke kracht van desbetreffende leerkracht als sterke basis dient waar we vervolgens op voortborduren. Hoe deze samenwerking eruitziet, bepaal ik bij voorkeur samen met de leerkracht. Hierbij ga ik er vanuit dat iedere leerkracht specifieke eigenschappen en werkwijzen heeft ontwikkeld waar ikzelf ook weer van leer. Het aanzetten van processen, het inspireren, onderzoeken, experimenteren (met vorm en materialen), het ontwikkelen van passende lessen, kinderen laten kijken naar hun eigen werk (ook tijdens het maakproces), het bespreken en presenteren van gemaakt werk en het stellen van haalbare doelen zijn elementen die bij mijn coaching aan bod kunnen komen. Daarbij geef ik handvatten om creatieve lessen procesgericht en inhoudelijker te maken. Kunst is volgens mij 'gestalte geven aan je verbeelding'. Hoe we dat vervolgens kunnen doen is een zoektocht." "Kunst is gestalte geven aan de verbeelding" Djovrie is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Miranda Loff
Projectleider Cultuureducatie Scholen✓ Gevoel uiten ✓ Passie ✓ De weg ernaartoe ✓ Ontwikkeling “Ik heb het geluk gehad dat ik als kind rijkelijk in contact ben gekomen met kunst. Kunst maken en kunst beleven. Met een kunstschilder als moeder en een musicus als vader kon ik flink uitproberen waar ik mijn gevoel het beste in kwijt kon en dat werd muziek. Als kind kon ik mijn gevoel uiten via mijn instrument, hoe mooi is dat. Dat gun je toch ieder kind? Wat je soms in woorden niet kunt vatten, kun je wel laten zien of horen door middel van kunst. Uit passie ben ik het vak van muziekdocent ingerold en heb ik gezien wat muziek kan doen met kinderen. Met stille kinderen, met drukke kinderen, met kinderen in alle soorten en maten. Muziekonderwijs draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken. Muziek maken is ook een sociaal gebeuren, omdat je het vaak met elkaar doet. En dat geldt niet alleen voor muziek, maar voor alle kunstdisciplines! Als projectleider cultuureducatie kijk ik samen met scholen op welke manier we ieder kind in aanraking kunnen laten komen met kunst en cultuur. Door ervaren en beleven, maar ook door het verrijken van het culturele klimaat rondom het kind en in de school. Want we gunnen kinderen hun creativiteit, niet het eindresultaat, maar de weg ernaartoe.” Contact: mirandaloff@amphion.nl “When words leave off, music begins" - Heinrich Heine
Meer informatie
Bart Lucassen
Sociaal kunstenaar en Stadsmaker✓ Publieke ruimte ✓ Geëngageerd ✓ Spel ✓ Buiten “Willen jullie een plek binnen of buiten de school omtoveren tot een plek met speelelementen waar kinderen plezier hebben en uitgedaagd worden? Wil je de kinderen hier actief bij betrekken? Dan ben ik de juiste kunstdocent voor jullie. De publieke ruimte is mijn canvas. Als sociaal kunstenaar geef ik graag invulling en betekenis aan plekken in de openbare ruimte van de stad. Ik zet mij in voor plekken waar jong en oud in een gezonde omgeving elkaar actief kunnen ontmoeten en plezier hebben met elkaar.” "Een huis als een stad, een stad als een huis, een thuis voor kinderen" - Aldo van Eijck Bart is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Baz Laarakkers
Muziek, kunst, artiest-educator✓ Maakproces ✓ Muziek en techniek ✓ Avontuur ✓ Overstijgend “Het verkennen van de eigen creativiteit en ideeën, dat is waar het voor mij om draait in mijn lessen en projecten. Daarvoor maken we gebruik van muziek, geluid en het maakproces. Dit leidt vaak tot avonturen die de discipline overstijgen. Bijvoorbeeld door muziek te koppelen aan een andere kunstdiscipline, maar ook aan alledaagse thema's zoals voeding, duurzaamheid en onze leefomgeving. Ik vind het te gek om spelenderwijs muzikale structuren met leerlingen te verkennen en te ontdekken. Om ze kennis te laten maken met de mogelijkheden van muziek en techniek. Daarnaast om een stukje maatschappelijk bewustzijn te creëren. Voor alles wat buiten de muren van de doos valt, of uit de doos geslingerd moet worden, moet je bij Baz zijn.” “Minds are like parachutes, they function best when open” – Frank Zappa Baz is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Naomi Montroos
Woordkunstenaar en literatuurfanaat✓ Ambitieus ✓ Creatief schrijven ✓ Interactief ✓ Woorden geven aan “Ambitieus en creatief, dat zijn twee woorden die mij omschrijven. Als dichteres met een achtergrond in de Literatuurwetenschappen nodig ik de leerlingen uit om na te denken over taal. Wat zie je om je heen in de klas? Wat valt je op als je naar buiten kijkt? Welke creatieve woorden ontdek jij in de stad? Hoe kunnen we woorden geven aan de (maatschappelijke) gebeurtenissen om ons heen? Ik werk graag interactief, geef groepsopdrachten en individuele opdrachten, de leerlingen krijgen ruimte om na te denken over het thema. Ik geef in het Nederlands les en indien de school het wenst een combinatie van Nederlands en Spaans. Daarnaast ben ik ook inzetbaar voor creatieve schrijflessen in het genre proza.” ''You cannot use up creativity. The more you use it, the more you have.” – Maya Angelou
Meer informatie
Femmie den Ouden
Beeldend✓ Illustratie ✓ Materialen ✓ Ambachtelijk “Onder de naam Atelier Kunst voor Kinderen werk ik al 25 jaar met heel veel plezier in het kunstonderwijs. Hierbij werk ik graag samen met collega kunstenaars. Mijn specialiteit is het maken van grote illustratieve schilderijen. Graag neem ik kinderen mee in een fantasie wereld en laat ik ze verwonderen over wat ze zien, ontdekken, beleven en zelf maken. Ze experimenteren met verschillende materialen. Naast tekenen en schilderen werk ik graag met leer. In mijn atelier in de werkplaats van voormalig gevangenis de Kruisberg staan industriële naaimachines. Hier speelt het ontwerpen en het ambachtelijk werken een belangrijke rol.” “Tekeningen zijn net als verhalen waarin je van alles kunt laten gebeuren. Probeer het maar eens, je verzint vaak meer dan je denkt" Femmie is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Charley Reijnders
Vrije vormgeving✓ Historisch kader ✓ Verbonden met dagelijks leven ✓ Maakplezier ”Als vormgeefster sta ik met twee benen in de praktijk. Als maker maar ook als docent. Kunst en vormgeving is voor mij vooral een manier van communiceren en een collectief verhaal creëren. Wat je wilt vertellen staat voorop, de vorm waarin we dit gieten vloeit daaruit voort. Mijn kracht ligt in op maat gemaakte lessen die een theoretisch (kunst)historisch kader hebben, maar die ook sterk met het dagelijks leven verbonden zijn. De ene keer met een sterk maatschappelijk engagement, de andere keer gekoppeld aan andere disciplines. Maar vooral een les waarin het maakplezier voorop staat.” “Door te kijken, te luisteren, samen te werken en ons constant te blijven verwonderen en uitdagen groeien we” Charley is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Robert Stienezen
Multimedia✓ Originaliteit ✓ Vindingrijkheid ✓ Creatief proces ✓ Trainbaar “Born to run! Dat kenmerkt mij als mens en als docent. Originaliteit, vindingrijkheid en het vermogen om traditionele patronen te doorzien en doorbreken stellen ons in staat om niet alleen probleemoplossend te ageren op situaties, maar brengt ons tot totaal nieuwe concepten en inzichten. Het belangrijkste aspect van het lesgeven vind ik het creatief proces. Creativiteit en het creatief proces zijn in mijn ogen mens-eigen en trainbaar. Kennis veroudert met de tijd, een creatieve geest houd stand voor het leven. Ik neem leerlingen graag mee in het creatief proces waar onderzoek en experiment centraal staan.” “Don't grow up, it's a trap” – Peter Pan Robert is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Olga Tops
Media en Film✓ Enthousiasmeren ✓ Storytelling ✓ Videocontent ✓ Origineel “Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Als zeer ervaren filmmaker versta ik de kracht van verhalen vertellen. Met video kun je emoties en gevoelens overbrengen die soms niet mogelijk zijn met woorden alleen. Ik wil mensen door beeld boeien, raken en verbinden. Dit doe ik door middel van tv-programma's, documentaires en videocontent, maar ik sta ook voor groepen (jong en oud) om deze kennis over te dragen. Ik leer kinderen hoe je een inhoudelijke en technisch leuke video maakt. Iedereen heeft een interessant verhaal, het is de kunst om de drijfveren goed in beeld te brengen en een originele invalshoek te bedenken. Daarnaast moedig ik leerlingen aan om te experimenteren met verschillende stijlen en technieken.” “What's your story?” Olga is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Petra Uphoff
Ambacht en beeldend✓ Natuurlijke materialen ✓ Duurzaamheid ✓ Het geheim van de natuur “Ik geniet ervan om als kunstenaar en docent mensen in de ontdekking en ervaring van creatieve vormgeving te begeleiden. Enthousiasme en openheid zijn hierbij belangrijke instrumenten. Door deze ervaring krijgen leerlingen een andere kijk op de natuur, het heden, hun eigen leefwereld en hun oorsprong. Werken met natuurlijke materialen heeft zijn eigen magie. Ik wil leerlingen inspireren met de rijkdom van onze natuur. Belangrijk is om creativiteit te ervaren zonder dat het meteen resultaat moet opleveren, maar juist met plezier en fascinatie aan de slag te gaan om anders naar de wereld te kijken.” "De natuur inspireert en betovert, ze schept een band met ons verleden en lokt met haar geheimen"
Meer informatie
Marij Verhaevert
Theatermaakster✓ Verbeelding ✓ Creativiteit ✓ Plezier “Al op de basisschool ontdekte ik zelf de magie van het theater. De vrijheid, de creativiteit en het vuur dat 'spelen' in me losmaakte. Samen toneel maken verbindt je met de anderen. Je krijgt de ruimte om je te laten zien. En ook om nieuwe dingen te ontdekken over jezelf en van elkaar. Dat is het leuke van theater! Er zijn zoveel verhalen… Op de spelvloer krijg je de ruimte om ze te onderzoeken, er op verschillende manieren naar te kijken en te ervaren waar jij blij van wordt of juist niet. Ik studeerde dramatherapie aan de Hogeschool van Utrecht en deed vervolgens de acteursopleiding ArtEZ in Arnhem.” “Theater leert je te spelen in het leven” Marij is ook in te zetten als coach tijdens het CMK-traject.
Meer informatie
Petra de Vries
Beeldend✓ Creativiteit ✓ Veilige omgeving ✓ Onderzoek ✓ Architectuur “Creativiteit is mijn drijfveer én mijn missie! Als beeldend kunstenaar ben ik maar al te bekend met het creatieve proces. Hoe kom je op ideeën? Hoe onderzoek je die ideeën en de haalbaarheid? Hoe voer je ze uit en hoe reflecteer je op dat proces zodat je telkens een stapje verder komt? Ik begeleid de leerlingen in dat proces en zorg voor een veilige omgeving waarin ze fouten mogen maken en kunnen groeien. Ik geloof dat we in de komende decennia over gaan van een maatschappij die gericht was op Produceren en Consumeren naar een maatschappij die gericht zal zijn op Creëren en Beleven. Steeds meer beroepen zullen verdwijnen omdat deze simpelweg sneller, nauwkeuriger en goedkoper door een robot kunnen worden uitgevoerd. De nieuwe beroepen zullen zich daarom vaak afspelen in het creatieve domein.” “Creativiteit is besmettelijk, geef het door!” - Albert Einstein
Meer informatie
Anthe Wormskamp
Hedendaagse kunst✓ Onderzoeken ✓ Actualiteit ✓ Samenwerken ✓ Vakoverstijgend “Als kind was ik al verzot op 'maken' en kreeg ik dit motto te horen wanneer ik weer voor een uitdaging stond. Op mijn beurt geef ik dit motto elke les mee aan mijn leerlingen. Het plezier van het maken is wat mij nog altijd drijft als beeldend kunstenaar en educator. Ik maak veel verschillende kunstwerken: tekeningen, schilderijen, illustraties, drukwerk maar ook grote kunstwerken zoals installaties. Plezier voor onderzoeken en ontdekken, voor nieuwsgierigheid, actualiteit en samenwerken staan bij mij centraal. Ik probeer de wereld van kinderen en hedendaagse kunst nog dichter bij elkaar te brengen. Door actuele en vakoverstijgende lesinhoud daag ik de leerlingen uit om de wereld op een andere manier te interpreteren. Als kinderen iets nieuws hebben ontdekt is de les voor mij geslaagd.” “In iedereen schuilt een kunstenaar en kunstenaars moeten ook vaker oefenen voordat het lukt”
Meer informatie